REGENERACJA, KORTYZOL, NOWY PLAN TRENINGOWY

by - stycznia 30, 2017



W natłoku obowiązków, planów- nie tylko treningowych- zapominamy o chwili odpoczynku. Przyznaj się, kiedy ostatnio odpoczęłaś? Kiedy zatrzymałaś się i powiedziałaś sobie, że to jest ten moment, by przystopować, wziąć głęboki oddech i po prostu zwolnić z tempa?

Ostatnio miałam z tym duży problem. Mam wrażenie, że ciągle gdzieś pędziłam, non stop byłam "pospinana", po prostu goniłam. Przyszedł jednak moment, gdy mogę na chwilę nad tym się zastanowić. Przecież w takim tempie długo nie wytrzymam. Życie pędzi szybko- to fakt, ale czy taka gonitwa z czasem jest naprawdę dobra? 

Ostatnio powiedziałam sobie, że jeden dzień w tygodniu będzie zawsze dniem regeneracji. I wiesz co? W przeciągu całego miesiąca udało mi się wygospodarować tylko jeden dzień. A według mojego postanowienia powinny być cztery takie dni. Zmartwiłam się. Jednak nie chcę się użalać i załamywać, że czegoś nie udało mi się zrealizować. Czasem tak po prostu jest. To nie jest też powód na to, by się poddać. Wręcz przeciwnie startuję od nowa ze swoim postanowieniem. 

Błędy popełniane przez nas samych mają dawać naukę, mamy za każdym razem wyciągać z nich dobre wnioski, dzięki którym powinniśmy wciąż nad tym pracować. 

To, że interesuję się fizjologią człowieka, bieganiem - to już wiesz. Niedawno natknęłam się na ciekawą publikację o długotrwałych treningach ( w moim przypadku ) długich wybieganiach. Im dłuższy dystans tym wyższy poziom KORTYZOLU we krwi. 

Czym jest KORTYZOL?
Jest to hormon wytwarzany przez korę nadnerczy. Potocznie zwany hormonem stresu.  Wywiera szeroki wpływ na nasz metabolizm. Ma działanie przeciwzapalne, zatrzymuje sól w organizmie oraz mam wpływ na poziom glukozy we krwi. Przy wysokim stężeniu kortyzolu wzrasta poziom glukozy, co jest naturalnym działaniem organizmu w sytuacjach stresowych. Skutkiem przewlekle podwyższonego poziomu kortyzolu jest gromadzenie się tkanki tłuszczowej. 

Zatem im bardziej intensywny wysiłek, tym większe wydzielanie kortyzolu. Więc staraj się relaksować biegając, raz w tygodniu odpocznij + zaplanuj jedno wybieganie, gdzie bez "spiny" w żółwim tempie będziesz truchtać, by móc rozkoszować się krajobrazem, który Cię otacza.

To jeden z powodów, by móc się zatrzymać i wygospodarować ten jeden dzień na odpoczynek. Mnie przekonuje. 

Człowiek często od razu pragnie efektów, ale katowaniem się w codziennych treningach ich nie osiągniemy. Organizm potrzebuje chociaż jednodniowego przystanku. 




Jeśli śledzisz moje życie na instagramie bądź snapchacie to wiesz, że wspominałam coś o zmianie swojego planu treningowego. Chcę przebiec maraton zdrowa, stąd ta zmiana. Chcę efektów, pragnę wymarzonego czasu, a bez dnia odpoczynku nie dam rady. Zainspirowana planem treningowym w polskabiega.pl ściągnęłam plan, lekko go zmodyfikowałam i od dziś zaczynam od nowa. 

Inspiruję się tym planem : 


gdzie :

OWB1 - bieg w pierwszym zakresie - tempo biegu ok. 05:50 - 06:00
BC2 - bieg ciągły w drugim zakresie - tempo biegu ok. 04:55 - 05:05
SB - siła biegowa, podbiegi, dynamiczny bieg pod górkę na 70-80% możliwości - jednak tak, aby wszystkie odcinki pokonać w takim samym tempie; w przypadku braku podbiegów można zastąpić skipami na odcinku o połowę krótszym (skip A i skip C na przemian)
RT - dynamiczne odcinki na ok. 80% możliwości
BNP - bieg z narastającą prędkością - prędkości przypisane do danego treningu
WT - wytrzymałość tempowa; trening prędkości startowych

Podsumowując warto odpocząć chociaż raz w tygodniu, jeśli chcemy coś osiągnąć. Monitoruj swój organizm jak zachowuje się po długich treningach. Modyfikuj wszystkie plany treningowe pod siebie, czyli nie narzucaj sobie za dużego tempa. Najważniejsze jest to, by czuć swoje granice, wiedzieć kiedy można je przekraczać, a kiedy najzwyczajniej w świecie powiedzieć sobie STOP. Rozsądek przede wszystkim. 





Żyj w zgodzie ze swoim organizmem. Mam nadzieję, że weźmiesz sobie coś do serca i również wprowadzisz zmiany w swoim życiu. Trzymam za Ciebie kciuki, a Ty trzymaj za mnie! 

Fot. Artur Szachnowski -->  klik

You May Also Like

2 komentarze

  1. To się musi udać! No bo jak nie Ty, to kto?! Trzymam za Ciebie kciuki i za każdego, który walczy o lepszą wersję siebie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ewentualnie ja będę pilnował dni kiedy masz odpocząć ✊🏻👍

    OdpowiedzUsuń